Waterschappen kwamen ook ineens op in het Corona nieuws toen bekend werd dat ´Corona´ was aangetoond in de zuivering. Wat is er aan de hand? En, natuurlijk, de vraag waar iedereen mee in zijn maag zat: hoe gevaarlijk is dit? Tijd voor enige achtergrond.

Het Corona virus is een RNA virus. Dat wil zeggen dat het genetisch materiaal van het virus bestaat uit RNA. Het virus kan, als het het menselijk lichaam ingaat en terechtkomt in de cellen van ons lichaam, deze cellen manipuleren. De cellen gaan dan het RNA van het virus vermenigvuldigen en op die manier komen uiteindelijk weer nieuwe virussen tot stand. Al deze virussen kunnen de menselijke cel weer verlaten en uiteindelijk ook het lichaam; om op die manier andere mensen te besmetten. Tot zover even de herhaling van de middelbare school biologie….

Kunnen wij dan de virussen zien in het rioolwater of in de zuivering? Dat is heel erg lastig. Daar zijn de virussen te klein voor. We kunnen wel laten zien dat het RNA van de virussen in het riool zit. Onderzoekers zijn in staat om het mechanisme om RNA te vermenigvuldigen in het laboratorium uit te voeren, en op die manier kan zelfs als er een heel kleine hoeveelheid RNA aanwezig is, dit gevonden worden. Wat de onderzoekers dus hebben gevonden is Corona RNA, niet Corona zelf. Betekent dit dat het Corona virus in het riool nog intact is, of zijn er alleen nog resten over zoals stukken virus RNA?

De rioolwaterzuiveringsinstallatie in Utrecht

Het is waarschijnlijk dat er alleen nog resten van het Corona virus over zijn op het moment dat het in de zuivering is beland. De vraag of er nog actief Corona in het rioolwater zit is alleen positief te bewijzen in een ingewikkelder lab opstelling met kweekcellen. Deze testen zijn, voor zover ik weet, niet gedaan. Het is ook niet zo belangrijk, de kans dat iemand door rioolslib wordt besmet met Corona is hoe dan ook erg klein. Een virus dat via het riool wordt verplaatst is al erg lang buiten een dierlijk lichaam, waardoor de kans heel erg groot is dat het inactief is. De rioolzuivering zit bovendien boordevol bacteriën die graag het virus verteren. Bacteriën zullen niet ´ziek´ kunnen worden van Corona omdat ze RNA niet kunnen vermenigvuldigen zoals dieren dat kunnen.

Is er dan wel iets wat we met de vondst van Corona RNA in de rioolzuivering kunnen doen? Ja dat wel. Het kan ons helpen met achterhalen waar het virus allemaal is, of is geweest. Daarmee is het aanvullende informatie voor allen die proberen te onderzoeken hoe het met het niveau van de infectie Corona zit. Daar werken wij als waterschap uiteraard graag aan mee.

Egbert de Vries