De droogte is heel vroeg in het jaar al te merken. Planten in onze tuin of op het balkon vragen er dagelijks om besproeid te worden. Dat komt doordat het niet alleen weinig regent, het is ook extreem droog, waardoor wat er valt direct verdampt.

In Amstelland zijn de gevolgen van de droogte nu al te merken. Het water in de Amstel stroomt in de zomer altijd naar het zuiden. Dat komt doordat de polders ten zuiden van Amsterdam veel water vragen. Hierdoor stroomt het voedselrijke water dat gepompt wordt uit polder Groot Mijdrecht vanuit de Amstel richting Kromme Mijdrecht. En dat is geen goede zaak, want dan dreigt dit water ook in de Vinkeveense Plassen terecht te komen. En dat is een kwetsbaar natuurgebied.

Deze situatie doet zich de laatste jaren in de zomer vaker voor. Vandaar dat het bestuur van het waterschap heeft besloten tot een permanente oplossing. Maar helaas is die nu nog niet klaar. Dus is er dit jaar opnieuw een tijdelijke oplossing gemaakt. Veel eerder dan voorgaande jaren hebben we eind april de Kromme Mijdrecht afgesloten. Dit keer bij de Geerbrug. Tegelijk is een pomp geplaatst om het zoete water uit het Amsterdam Rijn Kanaal richting Amstel te pompen. Een pomp bij de Gagelweg zorgt ervoor dat er ook zoet water richting de Vinkeveense Plassen gaat. Ook de agrarische bedrijven langs de Kromme Mijdrecht zijn zo verzekerd van zoet water.

Plaatsing van pomp bij de Gagelweg. Klik hier voor een filmpje.
Het voorkomen van verzilting door het afsluiten van de Kromme Mijdrecht. Klik hier voor een filmpje.

Bea de Buisonjé

Categories: klimaatadaptatie